Top

Kroppsscanning

En stor del av det vakna dygnet spenderar vi på att tänka och planera. Den här övningen hjälper dig att släppa den mentala verksamheten för att istället uppleva din fysiska kropp och bli bättre på att lyssna på dess signaler.

Övningen, här ledd av Sara Emilionie, har i forskning visat effekt på bl.a minskad stress, bättre sömn och ökad livskvalitet.

Husapoteket från vecka 1

Andning genom vänster näsborre ger en förstärkt lugn- och ro respons då de olika näsborrarna via näsmusslorna sägs ha olika kopplingar till det autonoma nervsystemet.

Denna andningsövning har testats på patienter med högt blodtryck i en studie vid Centrum för primärvårdsforskning i Malmö.

Det man såg var att 10 min andning ihop med en enkel ryggflex morgon och kväll sänkte blodtrycket lika mycket som vid medicinering. Studien är publicerad och finns att läsa via Medline: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24314119

Långa Djupa Andetag

Den här övningen ingår i samtliga träningsprogram och pass. Yogisk andning påverkar stress, immunförsvar, sömn, blodtryck, matsmältning m.m

Gör du övningen samtidigt som du täpper till höger näsborre ökar du lugn- och ro respons vilket kan hjälpa dig i samband med akut stress.

Vill du fortsätta träna med Sara Emilionie?

I Balans PT tjänsten ingår utvärderade program,  ett yogiskt husapotek med recept för särskilda behov och du får en tydlig struktur över din träning! – Läs mer här

Vill du boka Sara Emilionie som föreläsare?

Text..

Fler produkter och Yogamusik

Fler produkter  som digital downloads finns att köpa via vår samarbetspartner MediYoga Shop

Feedback

Vilken fulländad teaterföreställning, vilka toner du frambringar från detta mäktiga instrument! Gongsessionen gjorde starkt intryck på mig, det kändes som ett besök både i ett kloster och en yogastudio. Du har verkligen hittat din rätta plats, du är född att spela gong för oss, Lady Gong! Ventzi

Ventzi

deltagare

Sara förmedlar sin kunskap om yoga och mindfulness på ett tryggt, pedagogiskt och samtidigt lekfullt sätt. När Sara guidar i yoga och mindfulness gör hon det på ett sätt som gör att jag glömmer allt som finns runt omkring och jag blir djupt avslappnad även i de mest stressfyllda tider. Med MIMY kan jag med korta doser varje dag hantera det tempo och de höga krav som finns i samhället idag.

Malin Lagström

Arbetsterapeut, yogaterapeut

Jag måste bara tacka dig för det som min son Theodor fick uppleva hos dig! Idag när vi var på stan precis innan affärerna stängde och letade efter ett par passande skidhandskar längst ner i en affär och jag med andan i halsen bara kände att jag ville komma hem säger Theo; -Mamma, ta det lugnt jag andas tre djupa andetag så går det nog bra...och det gick bra. Sedan berättade han att du har sagt att man inte ska stressa.

Karolina Dahlberg

Mamma till Theo 8 år

Sara har en fullständig närvaro, en kombination av lugn empati och fantastisk intensitet som gör henne till en mycket bra lärare

Göran Boll

Grundare, MediYoga

Med Balansprogrammet blir jag inte lika upprörd på mina barn längre. Jag tar ett djupt andetag och hanterar konflikten på ett bättre sätt

Patient med ADD

Neuropsykiatriska Mottagningen, Akademiska Sjukhuset

Sara förmedlar sin kunskap om yoga och mindfulness på ett tryggt, pedagogiskt och samtidigt lekfullt sätt. Med Balansprogrammet kan jag med korta doser varje dag hantera det tempo och de höga krav som finns i samhället idag.

Malin Lagström

Arbetsterapeut, Akademiska Sjukhuset

Teamet var så nöjda och glada över din workshop. Det var en av höjdpunkterna under vår konferens och det här ska vi verkligen jobba vidare med. Temat Balans var exakt det vi behöver!

Emmy Falk

SSC Finance Manager, Saint-Gobain

Tusen tack för en mycket givande inspirationsföreläsning, vi var alla jättenöjda med din föreläsning. Jag har mediterat varje dag sedan dess och tänker absolut fortsätta med det!

Linda Bergman

Ratos AB

För en tid sedan gav du mig en privatlektion. Jag vill berätta att jag idag helt kunnat sluta med betablockerare tack vare yogaprogrammet.

Hasse

Sara är den skrattande yogin som sprider glädje överallt och som fått mig inse att det viktigaste i livet går att nudda vid med hjälp av ett andetag.

Torbjörn Runvik

Creative Director

Vill bara tacka så mycket för din insats i fredags! Många har hört av sig och har varit så nöjda med det som du gav. Det som du sa talade direkt till dem alla! Hoppas vi kan ha fler tillfällen med dig framöver! Superstort tack!

Ann Eliasson

Anhörigkonsulent, Sollentuna kommun

Sara har hjälpt mig att hitta ögonblicken, närvaron i andetaget, vid kaffeautomaten, på tunnelbanan, i matkön, i vardagen. Hon har en fantastisk förmåga att göra mindfulness enkelt och tillgängligt, för alla

Helena

HR ansvarig

Man klarar vad som helst efter att man gjort sitt yogapass.

Maria Snabb

Högstadielärare

Under 2015 började jag använda MIMY som en del i behandlingen på min arbetsplats inom BUP där jag arbetat som sjuksköterska. Det blev mycket uppskattat både av patienter, föräldrar och personal.

Sanna Lohm

Sjuksköterska

Övningarna i programmet ger mig som pedagog verktyg att variera min undervisning och hjälper mig att möta varje elev som den unika person som varje individ är.

Karolina Dahlberg

Pedagog, Fredriks Hovs Slotts Skola