Lugn, trygg och fokuserad i en turbulent värld – Balansprogrammet

Lugn, trygg och fokuserad i en turbulent värld – Balansprogrammet

Sara Emilionie om Balansprogrammet

Livesändning

Fyra fredagar kl. 10.00–10.15, helt kostnadsfritt! Tipsa gärna om denna sida så vi blir fler som pausar tillsammans!

  • 9 april: Rätt andning och hur du bryter din stressloop
  • 16 april: Mindfulnessövningar för ökat hjärnfokus och produktivitet
  • 23 april: Medicinsk yoga för rygg, nacke, käkar
  • 30 april: Gongmeditation – ett av världens äldsta instrument guidar dig till avslappning

TIPS!  Använd gärna “ear on- hörlurar” för bästa ljudupplevelse och kom ihåg att uppdatera sidan genom att trycka på enter på webb-adressen.

Några verktyg ur Balansprgrammet

Nedan följer några övningar ur Balansprogrammet. 

Långa Djupa Andetag

Både svensk och internationell forskning visar att djupandning hör till det mest kraftfulla vi kan ägna oss åt för att reducera stress och syresätta cellerna vilket har en direkt påverkan på immunförsvar, matsmältning, blodtryck m.m – Inom loppet av bara några minuter!

Andning genom vänster näsborre ger en förstärkt lugn- och ro respons då de olika näsborrarna via näsmusslorna sägs ha olika kopplingar till det autonoma nervsystemet. Prova gärna att andas genom vänster näsborre 10 minuter morgon och kväll och se hur det påverkar din upplevelse av stress.

Ryggflex

En övning ur “korta ryggpasset” som ingår i Balansprogrammet. Övningen jobbar med muskulatur i bäcken och ryggrad, masserar alla disker mellan kotorna, påverkar flödet av blod, lymfvätska runt ryggraden och spinalvätska i ryggraden. Tillsammans med det yogiska andetaget har denna övning visat mätbara effekter på högt blodtryck. I en studie vid primärvårdsforskning i Malmö visade kombinationen av andning och ryggflex signifikanta förändringar av blodtrycket. Det man såg var att 10 min andning ihop med en enkel ryggflex morgon och kväll sänkte blodtrycket lika mycket som vid medicinering. Studien är publicerad och finns att läsa via Medline: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24314119

“Korta ryggpasset” är testat i ett flertal studier med dokumenterad effekt även på rygg, hjärta, oro, stress och ångest.

Feedback

Stolt företagsvän!

Balansinstitutet

Balansprogrammet,  Sveriges första korttidsprogram i mindfulness och medicinsk yoga, grundar sig i åratal av erfarenhet och hjälper hjärna och kropp att återfinna sin balans. Du får en enkel, effektiv metod som alla hinner och klarar av att göra.

Copyright 2021 © Balans Institutet