Top

Långa Djupa Andetag

Både svensk och internationell forskning visar att djupandning hör till det mest kraftfulla vi kan ägna oss åt för att reducera stress och syresätta cellerna vilket har en direkt påverkan på immunförsvaret och motståndskraften mot exempelvis cancerogena celler.

Svensk forskning på denna övning tillsammans med en enkel rörelse där du flexar ryggen fram och tillbaka ett par minuter har även visat mätbara effekter på blodtryckspatienter. Studien visade att den grupp som utfört övningarna sänkte sitt blodtryck lika effektivt som gruppen som medicinerade. Övningen ingår i samtliga av Balansinsitutets pass och program som du finner i onlinetjänsten.

video
video

Kroppsscanning

Det finns gott om bevis för att förstärkning av immunsystemet via stressreduktion kan göras genom att utöva det vissa har kallat mind-body medicin. Studier som undersökt effekterna av mindfulnessmeditation på immunsystemet visade bl a följande:

Minskade markörer för inflammation, där höga nivåer ofta korreleras med minskad immunfunktion och sjukdom.

Ökad telomeras aktivitet; telomeras är ett enzym som främjar stabiliteten hos kromosomer (telomeras försämring kan leda till cancer och för tidigt åldrande).

Övningen ingår i Balansprogrammet 6 v och 12 v. Fler gratisövningar finner du på youtube.

Korta ryggpasset – 15 min med dokumenterad effekt

Testa “korta ryggpasset” med dokumenterad effekt på bla rygg, hjärta, blodtryck, oro, ångest.

Här guidar jag dig genom 15 minuter som du kan utföra på stol eller yogamatta (inget ombyte krävs) och fokus ligger på den viktiga andningen, världens mest effektiva stressreduktions-teknik!

Saras övningar gav oss värdefulla verktyg för arbetsplatsen som vi i flera år efteråt har nytta av!

Pedagog, Fredrikshovs Slotts Skola

Tack till Liljero Retreat och Magnus Lindgren (musik)

En övning ur “husapoteket” – enkla verktyg för särskilda behov

Andning genom vänster näsborre ger en förstärkt lugn- och ro respons då de olika näsborrarna via näsmusslorna sägs ha olika kopplingar till det autonoma nervsystemet. Denna andningsövning har testats på patienter med högt blodtryck i en studie vid Centrum för primärvårdsforskning i Malmö. Det man såg var att 10 min andning ihop med en enkel ryggflex morgon och kväll sänkte blodtrycket lika mycket som vid medicinering. Studien är publicerad och finns att läsa via Medline: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24314119

I onlinetjänsten finner du fler enkla yogarecept för särskilda behov bla huvudvärk matsmältningsbesvär, bihåleinflammation, spänd nacke/käkmuskulatur.

Vill du ha fler guidade övningar, program och pass med Sara Emilionie?

Feedback

Älskade ditt gongspel. Din musikalitet gjorde gongsessionen till en otrolig upplevelse och jag mådde så bra efteråt! Kroppen är som ett läskpapper och bara suger åt sig den där typen av vila, särskilt nu när jag ammar och jobbar och dessutom slarvar med min meditation och yogapractice.

Erika

Jag hade en inre ro när jag åkte hem och upplevde dagen efter mycket positiv energi, typ som man känner efter en retreat.

Anders

deltagare

Jag sov så bra i natt och konstigt nog försvinner till och med muskelvärk från stress ifrån kroppen. Men framför allt blir jag lugnare. Tankarna virvlar mindre snabbt. Tack för att du hade en nyårsintention om att få spela mer gong för oss elever. Viktoria

Viktoria

deltagare

När vi kom ut från gongbadet igår kändes världen ny! Jag kände ett djupt lugn i kroppen och en tung skön trötthet på kvällen - sov som en sten. Känslan av befriande lugn har stannat kvar hela dagen, helt underbart!

Kerstin

deltagare

Saras känsla för Gongbad med inslag av insiktsfulla varma och kloka tankar bara måste upplevas!

Marika

deltager

Bravo! Imponerad till maxhöjder! ❤️ Finns någon annan i landet el i världen som gör det på samma sätt eller är din produktion unik?

Saras pappa

deltagare

Efter varje gongsession har några spänningar i kroppen släppt. Och sen har den sköna känslan hållit i sig ett bra tag. Själva upplevelsen är som en storslagen och pampig konsert där det bara är att njuta och släppa taget!

Katarina

deltagare

Jag växlade mellan total närvaro och total bortavaro. Fick starka insikter under passet, sov gott efteråt och vaknade för en gångs skull av väckarklockan och inte långt innan den ringde.

Sofia

deltagare

Nu har jag gått på flera gongsessioner och upplevelsen inom mig har varit helt olika varje gång. Så fascinerande! Det bästa är själva du Sara. Ditt inkännande med gruppen på ett både milt och starkt sätt. Har aldrig upplevt någonting liknande och jag har som du förstår varit med om många Mindfulness och yoga sessioner. Tack Sara från djupet av mitt hjärta!

Sussie

leg psykolog

Att få slappna av mitt i gongarnas klanger, där vibrationerna till och med kunde skapa suggestiva rytmer, var helt fantastiskt. Jag glömde bort såväl tid och rum och värk i armar försvann. Jag har inte upplevt något liknande och jag ser fram emot att få uppleva tre timmar nästa gång!

Jonas

musiker

Vilken fulländad teaterföreställning, vilka toner du frambringar från detta mäktiga instrument! Gongsessionen gjorde starkt intryck på mig, det kändes som ett besök både i ett kloster och en yogastudio. Du har verkligen hittat din rätta plats, du är född att spela gong för oss, Lady Gong! Ventzi

Ventzi

deltagare

Sara förmedlar sin kunskap om yoga och mindfulness på ett tryggt, pedagogiskt och samtidigt lekfullt sätt. När Sara guidar i yoga och mindfulness gör hon det på ett sätt som gör att jag glömmer allt som finns runt omkring och jag blir djupt avslappnad även i de mest stressfyllda tider. Med MIMY kan jag med korta doser varje dag hantera det tempo och de höga krav som finns i samhället idag.

Malin Lagström

Arbetsterapeut, yogaterapeut

Jag måste bara tacka dig för det som min son Theodor fick uppleva hos dig! Idag när vi var på stan precis innan affärerna stängde och letade efter ett par passande skidhandskar längst ner i en affär och jag med andan i halsen bara kände att jag ville komma hem säger Theo; -Mamma, ta det lugnt jag andas tre djupa andetag så går det nog bra...och det gick bra. Sedan berättade han att du har sagt att man inte ska stressa.

Karolina Dahlberg

Mamma till Theo 8 år

Sara har en fullständig närvaro, en kombination av lugn empati och fantastisk intensitet som gör henne till en mycket bra lärare

Göran Boll

Grundare, MediYoga

Med Balansprogrammet blir jag inte lika upprörd på mina barn längre. Jag tar ett djupt andetag och hanterar konflikten på ett bättre sätt

Patient med ADD

Neuropsykiatriska Mottagningen, Akademiska Sjukhuset

Sara förmedlar sin kunskap om yoga och mindfulness på ett tryggt, pedagogiskt och samtidigt lekfullt sätt. Med Balansprogrammet kan jag med korta doser varje dag hantera det tempo och de höga krav som finns i samhället idag.

Malin Lagström

Arbetsterapeut, Akademiska Sjukhuset

Teamet var så nöjda och glada över din workshop. Det var en av höjdpunkterna under vår konferens och det här ska vi verkligen jobba vidare med. Temat Balans var exakt det vi behöver!

Emmy Falk

SSC Finance Manager, Saint-Gobain

Tusen tack för en mycket givande inspirationsföreläsning, vi var alla jättenöjda med din föreläsning. Jag har mediterat varje dag sedan dess och tänker absolut fortsätta med det!

Linda Bergman

Ratos AB

För en tid sedan gav du mig en privatlektion. Jag vill berätta att jag idag helt kunnat sluta med betablockerare tack vare yogaprogrammet.

Hasse

Sara är den skrattande yogin som sprider glädje överallt och som fått mig inse att det viktigaste i livet går att nudda vid med hjälp av ett andetag.

Torbjörn Runvik

Creative Director

Vill bara tacka så mycket för din insats i fredags! Många har hört av sig och har varit så nöjda med det som du gav. Det som du sa talade direkt till dem alla! Hoppas vi kan ha fler tillfällen med dig framöver! Superstort tack!

Ann Eliasson

Anhörigkonsulent, Sollentuna kommun

Sara har hjälpt mig att hitta ögonblicken, närvaron i andetaget, vid kaffeautomaten, på tunnelbanan, i matkön, i vardagen. Hon har en fantastisk förmåga att göra mindfulness enkelt och tillgängligt, för alla

Helena

HR ansvarig

Man klarar vad som helst efter att man gjort sitt yogapass.

Maria Snabb

Högstadielärare

Under 2015 började jag använda MIMY som en del i behandlingen på min arbetsplats inom BUP där jag arbetat som sjuksköterska. Det blev mycket uppskattat både av patienter, föräldrar och personal.

Sanna Lohm

Sjuksköterska

Övningarna i programmet ger mig som pedagog verktyg att variera min undervisning och hjälper mig att möta varje elev som den unika person som varje individ är.

Karolina Dahlberg

Pedagog, Fredriks Hovs Slotts Skola